Surfmagazin

WIND&KITE OKULIARE MEATFLY ZADARMO K DVOJROČNÉMU PREDPLATNÉMU WINDSURFER/KITESURFER IBA ZA 29,90€!
Kiteboard

Ako sa dizajnuje a vyrába kite a bar?!

Napadlo vám niekedy, ako prebieha proces navrhovania a výroby kitov a barov? Často si užívame plody kite návrhárov, no v podstate si neuvedomujeme, koľko námahy to stojí. Ozvali sme sa teda odborníkovi Jozefovi Bukovčákovi zo slovenskej značky CrazyFly, aby nám prezradil taje vývoja kite produktov.
Laci Kobulsky

Ako dlho trvá, kým sa navrhne kite?

Ak navrhujeme úplne nový kite, tak tento proces od začiatku, až kým uvedieme kite na trh, môže trvať aj 2 roky. Prvý krok je 3D návrh v špeciálnom softvéri z Austrálie a potom, samozrejme, výroba prvých 10-20 kusov prototypov s odlišnými parametrami v jednej veľkosti. Prvá veľkosť býva 9 alebo 12 m, pokiaľ nejde o light wind kite. Po testovaní, ktoré zaberie 1-2 mesiace, sa vyberie najlepší prototyp, poprípade sa dá vyrobiť úplne nový prototyp s menšími úpravami na základe výsledkov z testovania. V takomto prípade nasleduje ďalšie testovanie. Keď sme spokojní s tým, ako kite lieta (čo my nazývame, že mame hotový shape), tak sa začne pracovať na ďalších veľkostiach kitu v softvéri.

Kým sa modelujú ďalšie veľkosti, naši dizajnéri navrhnú kombináciu a umiestnenie materiálov na daný kite. Napríklad pri light wind kite je dôležitá celková hmotnosť kitu, tak sa mix materiálov a výstuhy navrhujú tak, aby bol kite čo najľahší, ale dostatočne pevný. Naopak, pri wakestyle alebo wave kitoch je zaťaženie oveľa väčšie a kite musí byť oveľa pevnejší ako pri light wind kite. Väčšinou sú to 2-3 prototypy s odlišnými konštrukciami, ktoré idú na test životnosti. Testuje sa tak, že s kitom sa naschvál zaobchádza nešetrne… Až prehnane nešetrne, kým kite neskolabuje. Ak sme spokojní, konštrukcia je hotová. Ak nie, robíme ďalší variant a ďalší test. Test životnosti robíme nielen crash testami, ale aj vystavením kitu extrémnym podmienkam počasia, ako je silné slnko na egyptských plážach alebo mráz v Nórsku.

Keď máme hotovú konštrukciu, vyrobia sa prototypy kitu vo všetkých veľkostiach a danej konštrukcii. Testovanie všetkých veľkostí zaberie 2-3 mesiace, pretože potrebujete vietor na všetky veľkosti. Samozrejme, každá veľkosť sa dolaďuje samostatne, pretože zmenšovanie a zväčšovanie v matematickom pomere pri kitoch nefunguje. Ak nejaká veľkosť vyžaduje zmeny, spraví sa ďalší prototyp a znova sa testuje. Keď sme spokojní (čo my nazývame, že máme kite), pripraví sa grafika, nastaví sa sériová výroba, upravia detaily a ušije sa prvá séria kitov, ktorú ešte pre istotu otestujeme. Až potom sa začne predaj.

Podľa čoho navrhujete kite?

Pri dizajnovaní nášho prvého kitu v roku 2009 sme začínali z ničoho, teda bez predlohy. Spravili sme množstvo prototypov, z ktorých zopár ani nelietalo, ale jeden sa podaril. Ten sme doladili, a tak prišiel na svet prvý CrazyFly kite pod názvom Trix. Ďalší rok sme Trix premenovali na Sculp, kde sme už nepracovali od nuly, ale odrazili sme sa od Trixu. Napríklad Cruze, náš light wind kite, sa odvíja od tvaru Sculp kitu. Ale keď sme vyvíjali kite pre nový segment, respektíve iný jazdecký štýl ako napríklad wakestyle alebo wave, začínali sme zase od nuly. V tomto prípade bol výsledkom napríklad náš kite Tango.

Akú rolu pri jazdení hrajú rozličné tvary kitu?

Rozličné základné tvary, teda shape kitu, hrajú najväčšiu úlohu pri letových a jazdných vlastnostiach kitu. Je to hlavne tvar kitu, ktorý určuje, pre aký typ jazdy sa daný kite hodí najviac. Nám sa na freeride najviac osvedčil tvar Flat Delta, ktorý má veľmi priateľské vlastnosti a ľahko sa ovláda. Pre pokročilých jazdcov sme vyvinuli Open C tvar, ktorý dokáže byť pri rôznych naviazaniach bridle laniek veľmi variabilný.

Ktoré aspekty kite hrajú rolu pre jazdné vlastnosti?

Veľkú rolu na kite a jeho vlastnostiach robí umiestnenie a naviazanie bridle laniek. Toto naviazanie nielenže mení jazdné vlastnosti, ale ovplyvňuje aj to, ako kite vo vetre drží svoj tvar. Ďalší dôležitý parameter je Strut Profile, respektíve tvar krivky krídla z bočného pohľadu na kite v reze. Je to krivka, ktorú kopíruje vzduch pri lete kitu. Zmenami tejto krivky ovplyvňujete odpor vzduchu, rýchlosť, zdvih a pod. O dodržanie tejto krivky sa starajú struty. Každá jedna časť na kite je dôležitá, pretože ovplyvňuje prúdenie vzduchu kitom, a teda jeho vlastnosti. Kite musí byť tiež vyvážený, takže umiestnenie ventilov zipsu a rôznych záplat sa navrhuje tak, aby nespôsobili nerovnováhu, čím by kite ťahal do jednej alebo druhej strany.

Ako testujete nový návrh kitu…

Finálny návrh nového kitu vždy testujú všetci naši tímoví jazdci a takisto vybraní zákazníci po celom svete v rozličných podmienkach. Zákaznícky pohľad je vždy trochu iný ako pohľad profi jazdca a takisto väčším spektrom testov v rôznych podmienkach získame na nový kite pohľad od vzorky ľudí, ktorí reprezentujú náš trh. Každý jazdec, ktorý testuje nový kite, dostane aj formulár, ktorý potom vypíše online a zozbierané dáta sa u nás následne analyzujú. Pre vývoj ďalších kitov podobným spôsobom získavame dáta a názory od našich zákazníkov o tom, čo by chceli zlepšiť na CrazyFly produktoch do budúcna.

Ako sa navrhuje a testuje bar…

Bar sa navrhuje v 3D softvéri a prvé prototypy rôznych komponentov na bar si tlačíme sami u nás v kancelárii na 3D tlačiarni. Samozrejme, 3D tlač neposkytuje celkový výsledok, ale vytvorí prvotný obraz a neraz odhalí nedostatky už v úvode procesu. Ak sme však s komponentmi spokojní, prechádzame k výrobe jednotlivých komponentov a nákupu materiálov. Keďže ide o náš vlastný dizajn, väčšina komponentov sa pre nás vyrába na zákazku. Na väčšinu komponentov na bare sú potrebné formy (karbónový bar laminujeme do formy, plasty sú vstrekované do foriem, dokonca aj niektoré kovové komponenty sú odliatky z foriem), keď máme dostupné všetky potrebné komponenty a materiály, vyrobí sa prvý prototyp baru. Prototyp prejde rukami hlavného dizajnéra Jozefa Bukovčáka staršieho, a ak sa vyskytnú nedostatky, tak sa upravia formy alebo vymení nejaký materiál a spraví sa nový prototyp. Po Jozefovom odobrení sa vyrobí séria barov, ktoré musia prejsť testom bezpečnosti a potom idú našim jazdcom na test jazdných vlastností a test životnosti. Ak treba zmeny jedného alebo viacerých komponentov alebo materiálov, tento proces sa opakuje pre jednotlivé komponenty a testy sa robia znova.

Ako bar ovplyvňuje jazdu…

Na základe našich skúsenosti a spätnej väzby od jazdcov a zákazníkov si myslíme, že na bare je dôležitá bezpečnosť, jednoduchosť a životnosť. V tomto duchu dizajnujeme náš bar. Jazdné vlastnosti asi najviac ovplyvňujú lanká, depower, hmotnosť baru, priemer baru a grip. Pri lankách najviac rozhoduje dĺžka, pevnosť v ťahu, celková kvalita lanka a nakoniec aj farba. V princípe čím dlhšie lanká, tým dlhšie trvá kitu reakcia, respektíve ovládanie kitu je pomalšie. Lanká sa predlžujú väčšinou pri slabom vetre, lebo v princípe vyššie fúka stabilnejšie a trošku viac. Taktiež vie kite s dlhými lankami vyvinúť vyššiu odstredivú silu pri osmičkách, čo zvyšuje jeho ťah. Krátke lanká, naopak, kite zrýchľujú a zvyšujú slack (krátkodobé povolenie laniek počas zatiahnutia baru k sebe), čo pomôže new school a wave jazdcom. Štandardne CrazyFly lanká majú 24 m. Dôležité je, aby sa lanko ani v silnom ťahu nenatiahlo. Viacerým značkám sa stáva, že sa jedno lanko časom natiahne o pár centimetrov, čo spôsobuje nerovnováhu a zlý let kitu. Kvalita laniek je veľmi dôležitá pre správne fungovanie a ovládanie kitu. V kiteboardingu je štandard mať biele lanká, pretože Dyneema, z ktorej sa lanká vyrábajú, je od prírody biela. My sme však zvolili variant zafarbenia Dyneema laniek na sivo, aby ich bolo lepšie vidieť pri rozmotávaní laniek v snehu pre snowkiting. Tvar kitu, naviazanie bridle a umiestnenie bodu V (bod, v ktorom sa predné lanká kitu stretávajú) ovplyvňujú rozsah depoweru, teda čiastočného ovládania sily kitu. Ich správne nastavenie od výrobcu vysoko ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Ďalšie uvedené aspekty, hmotnosť baru, priemer baru a grip sa viac týkajú komfortu, ale celkovo ovplyvňujú zážitok z jazdy. Bar je jediné spojenie jazdca s kitom, a preto je pre nás dôležitý každý detail. Aj preto je náš bar vyrobený z karbónu, čo zaručuje nízku hmotnosť, vysokú pevnosť a menší priemer, ktorý sa pohodlnejšie drží v ruke. Tento rok sme uviedli na trh novinku v podobe koženého gripu, ktorý je maximálne pohodlný a oveľa odolnejší ako doteraz používaný EVA grip.

Čo nás čaká v budúcnosti…

Ako si asi mnohí všimli, veľké inovácie na kite trhu v posledných rokoch neprichádzajú. Keďže vývoj kitu môže trvať naozaj dlho, musíme pracovať na viacerých projektoch súčasne a v podstate vyvíjať a testovať bez prestávky. Keď cítime, že máme niečo dobré, uvedieme to na trh. Momentálne máme rozrobené dva nové tvary kitov, ale presnejšie to nebudeme špecifikovať. 🙂 Na kitoch pracujeme aj s úplne novými materiálmi, ktoré doteraz neboli nikdy použité, nechajte sa teda prekvapiť. Na bare pracujeme na zlepšenom safety systéme a na nových bar endoch.

Vaše komentáre

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku

Zavrieť reklamu