Surfmagazin

WIND&KITE OKULIARE MEATFLY ZADARMO K DVOJROČNÉMU PREDPLATNÉMU WINDSURFER/KITESURFER IBA ZA 29,90€!
Windsurf

Buď ako voda

Revolučný prístup pri výučbe windsurfingu - v čom ste doteraz robili chybu?
Laci Kobulsky

Kuba Gasiewski je skúsený vodák, ktorý pochádza z Poľska. Aktuálne je však jeho domovom Maurícius, kde je vedúcim inštruktorom v ION Clube Le Morna. Kuba ovláda každý boardový šport od windsurfu cez kite, SUP až po klasický surfing. Najvýraznejšie si však vybudoval reputáciu na novom prístupe k výuke windsurfingu. Už v minulosti boli publikované články o učení detí jeho inovatívnymi metódami, no tentoraz sa zameral na úplné základy windsurfingu, pričom tvrdí, že pôvodná technika výuky sa zatiaľ neprispôsobila moderným doskám a plachtám. Kuba je zástancom viac plynulého prístupu k výuke, pričom sa inšpiruje známym výrokom Brucea Leeho „Buď ako voda“. Argumentuje tým, že naučiť sa windsurfing je ľahké, pokiaľ sa použije správna metóda. Prečítajte si, ako Kuba otvára diskusiu o metódach výuky windsurfingu v modernej dobe.

Je to jednoduché

Pri prílišnom zameriavaní sa na detaily sa učenie môže stať nezábavným a frustrujúcim procesom. No so zopár tipmi a usmerneniami sa to, čo sa zdalo také ťažké, stáva jednoduchým. V skutočnosti je windsurfing ľahký šport, pokiaľ ho správne pochopíte. Pred pár rokmi windsurfová výbava prešla revolučnými zmenami. Dosky sú dnes kratšie, širšie a stabilnejšie, s pútkami bližšie ku sťažňu. Plachty sa vyrábajú ľahšie, vyváženejšie a oveľa ovládateľnejšie. Vďaka tomu je dnes windsurfovanie oveľa jednoduchšie než pred pár rokmi. Takže, ak sa takto významne zmenil výstroj, je logické, že by sa mali zmeniť aj princípy výuky. Napriek tomu väčšina inštruktorov na svete aj dnes používa rovnaký koncept ako pred tridsiatimi rokmi. Tým robia výuku windsurfingu náročnou, dokonca možno náročnejšou než kedykoľvek predtým. Dnes často môžete počuť, že kitesurfing je ľahký a windsurfing sa učí ťažko! Podľa môjho presvedčenia sú oba tieto športy rovnaké a je to iba o správnom prístupe k výuke.

Na nájdenie ťažiska na rahne a zdvihnutie celého oplachtenia stačí použiť len dva prsty. Presne do tohto bodu umiestnite trapézové úväzky. Hotovo!

Zaujatie postoja

Všetko sa začína na prvej lekcii, keď ti ukážu, ako sa správne postaviť. Väčšinou ťa budú učiť, aby si pokrčil zadnú nohu a prednú držal vystretú. Je to naozaj správne? Toto je síce windsurfová pozícia, ale keď kĺžeš na zadobočný kurz! To naozaj nemá byť témou prvej lekcie. Aby si sa do tejto pozície dostal, musíš dostať telo cez os dosky a preniesť hmotnosť na zadnú nohu. Ale kvôli tejto pozícii otváraš plachtu, zadná časť dosky sa zanára a ty strácaš stabilitu.  Končí sa to tým, že pre záchranu rovnováhy sa snažíš zadnou rukou zatvárať plachtu, aby ti poskytla oporu, ale tým pádom ideš po vetre, strácaš výšku a s hanbou musíš šliapať naspäť ku svojmu inštruktorovi. Pravdepodobne tiež prednou rukou držíš sťažeň namiesto rahna, a keďže ti bolo povedané, aby si držal ruky vystreté, tak to vedie k tomu,  že nemáš žiaden tlak na kĺb, čo spôsobuje znova iba ďalšie problémy s rovnováhou. Na konci prvej skúsenosti s windsurfingom ťa v dôsledku neprirodzeného postoja bolí chrbát a máš ubolené nohy z chodenia proti vetru. A uistenie od inštruktora, že takéto bolesti sú v začiatkoch normálne a po pár lekciách sa stratia. Znie ti to povedome?

Povedzme, že pokračuješ s lekciami v tomto štýle a zvykneš si na bolesť, až postupne odíde. Následne príde ďalšia výzva v podobe stúpania proti vetru. To opäť zaberie zopár lekcií. Potom konečne príde zavesenie sa do krátkych trapézových úväzkov, ktoré sú umiestnené veľmi naširoko. Necítiš sa v trapéze komfortne a inštruktor ti v tejto fáze vysvetlí, ako máš tlačiť boky dopredu a ako vyrovnávať ruky a spevniť telo. Trápiš sa takto zopár dovoleniek, až sa nakoniec zdá, že si urobil pokrok a chceš postúpiť do sklzu. Takže si vezmeš dosku bez stredovej plutvy a väčšiu plachtu. Trápiš sa so stúpaním proti vetru a dostávaš milióny katapultov.

Tvoje prvé sklzy sú kompletne mimo kontroly, nos dosky sa zdvíha, doska nekontrolovane tancuje na finke alebo sa stočí proti vetru a zastaví. Vo všetkých týchto prípadoch vypadneš zo sklzu a nevieš prečo. Ako riešenie si vezmeš ešte väčšiu plachtu a koncentruješ sa na to, že musíš maximálne zapojiť všetky svaly a mať pevné celé telo. Po pár takto odmakaných dovolenkách vieš ako-tak kontrolovane kĺzať. Stále ťa však udivuje, ako sú iní jazdci podstatne rýchlejší, aj keď jazdia s menšími plachtami. Ďalších dvadsať rokov sa snažíš naučiť power halzu alebo carvingovú halzu, ale aj tak po všetkých tých rokoch perfektné zvládnutie tohto manévru stále zostáva len snom.

Učím windsurfing už jedenásť rokov a ver mi, spomínaný príbeh je veľmi typický u všetkých študentov, aj u tých skúsenejších. Skoro každý sa naučil windsurfovať tak, ako som to teraz opísal.

Držanie hmotnosti na zadnej nohe neovplyvňovalo v minulosti dosku tak ako dnes, pretože dosky kedysi mali až štyri metre. Ale to bolo dávno. Teraz jazdíme na surfoch skoro o polovicu kratších a prenesenie hmotnosti na zadnú nohu spôsobuje obrovský rozdiel. Už to jednoducho funguje inak ako kedysi.

____________________________

citát: „Tvoje postavenie tela musí byť adaptívne – priebežne sa meniť a adaptovať na podmienky.“

____________________________

NOVÉ NÁPADY

Bruce Lee raz povedal: „Musíš byť bez tvaru a formy ako voda. Keď nalejete vodu do pohára, stane sa pohárom. Keď ju nalejete do fľašky, stane sa fľaškou, keď do čajníka, čajníkom. Voda vie kvapkať a vie udrieť. Staň sa vodou, priateľu.“

Nemyslím si, že Bruce mal na mysli práve windsurfing, keď povedal tieto múdre slová, ale nič nesedí na windsurfing lepšie než práve táto jeho myšlienka. Tvoje postavenie musí byť rovnako adaptívne – priebežne sa meniace a adaptujúce sa na podmienky. Voda je stále v pohybe a vietor je tiež len málokedy rovnomerný. A ty ako jazdec tiež môžeš meniť smer jazdy, preto tvoj postoj nemôže byť fixný. Musíš sa stať vodou, priateľu. Samozrejme, je toho oveľa viac, ale Bruceov pohľad je veľmi výstižný.

Ako na to

Povedzme, že prídeš na prvú lekciu ku mne. Poviem ti, aby si sa postavil pohodlne za sťažeň, s hmotnosťou na oboch nohách, prednú ruku položil na rahno desať centimetrov od sťažňa a zadnú ruku držal na šírku ramien. Uchopenie rahna namiesto sťažňa ti pomôže chytiť vietor a tým pádom máš lepšiu rovnováhu. Je dôležité, aby si cítil, že plachta je ľahká, takže musí zostať vo vertikálnej pozícii. Tvoje ruky musia byť čiastočne pokrčené, s lakťami smerujúcimi nadol. To ti pomáha preniesť tlak na kĺb, vďaka čomu zostáva doska vodorovne a nohy odľahčené. A máš k dispozícii ďalšiu podporu rovnováhy. Predstav si sťažeň ako balansovaciu tyč, ktorú používaš na podporu. Ďalšia inštrukcia, ktorú by si odo mňa počul, je, aby si preniesol hmotnosť viac dopredu, mimo dosky a smerom do vetra namiesto toho, aby si zostal stáť nad stredovou osou dosky. Takéto postavenie okamžite vnímaš ako komfortné a smer jazdy sa upraví na predobočný, teda stúpaš proti vetru.

Do sklzu po ôsmich hodinách

Takže po prvých dvoch hodinách windsurfovania už stúpaš proti vetru. Základný obrat proti vetru na veľkej doske je pomerne jednoduchá záležitosť, to zvládneme ľavou zadnou. Po štyroch hodinách začneš skúšať trapéz a medzi ôsmou až desiatou lekciou sa začneme dostávať do sklzu. Znie to vskutku nereálne, najmä s ohľadom na to, koľko času väčšine ľudí v minulosti trvalo, kým sa dostali do sklzu. Dnes je to inak, dnes je windsurfing jednoduchý! Najdôležitejšie momenty pre každého surfistu sú naučiť sa používať trapéz a dostať sa do sklzu. Toto je chvíľa, keď sa stávaš windsurfistom, keď sa začína pravá láska a surfistická závislosť. Úchvatný pocit dôvery a ľahkosti, keď zistíš, že plachta ťa drží a ty sa dokážeš pri jazde uvoľniť.  Bang! Si namotaný. Odteraz každá dovolenka, alebo v niektorých prípadoch celý život, je o windsurfingu.

TRAPÉZ

Trapéz je spojením medzi tebou a oplachtením, ktorý z vás vytvára jeden celok. To znamená, že každý pohyb, ktorý urobíš, vykoná oplachtenie spolu s tebou. To však platí len vtedy, pokiaľ sú trapézové úväzky umiestnené na správnom mieste.  Teraz prichádza ultimátna otázka – Kde sa toto správne miesto nachádza? Videl som množstvo rôznych spôsobov, ako ľudia nastavovali svoje úväzky. Úprimne, väčšina z nich nemá žiadny zmysel. Napríklad primeriavanie rúk a lakťov na rahne, kde je v tom logika? Máme všetci rovnako dlhé ruky, majú všetky plachty rovnaké rozmery? Dnešné moderné plachty sú omnoho stabilnejšie, centrum ťahu sa nepresúva tak, ako sa zvyklo voľakedy. Všetko, čo dnes musíme nájsť, je rovnovážny bod na rahne a umiestniť si úväzky tam. Ako na to? Odpoveď znie: Polož plachtu na zem, sťažňom proti vetru. Začni teraz zdvíhať plachtu za rahno len dvoma prstami. Ak rahno chytíš príliš blízko pri sťažni, zdvihneš sťažeň, ale koniec rahna zostane na zemi. Ak príliš ďaleko od sťažňa, tak zdvihneš len koncovku rahna a sťažeň zostane na zemi. Postupne takto nájdi to správne miesto, za ktoré vieš zdvihnúť celé oplachtenie naplocho a vyvážené. Tam patria tvoje úväzky. Teraz ich len spoj spolu.

Ako som už spomínal, plachty sú dnes veľmi dobre vyvážené, takže nie je potrebné mať úväzky široko od seba. Oplachtenie sa takto javí ako ťažšie a menej kontrolovateľné. Trapézové úväzky blízko pri sebe nám dovoľujú hrať sa so silou plachty omnoho jednoduchšie, pomáhajú dostať sa skôr do sklzu a mať zrelaxované ruky, ako aj lepšie cítiť reakciu plachty. Samé benefity, žiadne negatíva. Občas môžete počuť, že takéto nastavenie je len pre freestylerov alebo PRO jazdcov. No ja učím začiatočníkov touto metódou a nemajú s tým žiadny problém.

Posledná vec, ktorú potrebuješ, je nájsť správnu dĺžku úväzkov. Vlož do úväzku lakeť a mal by si byť schopný chytiť rahno tak, aby si mal zápästie vystreté. Toto je tvoja najkratšia možná dĺžka, v skutočnosti čím väčšia, tým lepšia, moja má 38″ (palcov). 

citát: „Najdôležitejšie momenty pre každého surfistu sú naučiť sa používať trapéz a dostať sa do sklzu.“

Momenty hodné povšimnutia si na tomto obrázku

1. Hlava pozoruje poryvy.

2. Ramená uvoľnené.

3. Lakte zohnuté smerom dovnútra a smerom dole – umožňujú ti voľný výhľad a aplikuješ tlak na kĺb.

4. Predná ruka blízko trapézového úväzku, zadná ruka na šírku ramien.

5. Guľatý chrbát ako mačka.

6. Zadok nad vodou zabezpečuje napäté trapézové úväzky a tlak na kĺb.

7. Nohy ľahké a flexibilné, bez výraznejšieho zaťaženia.

8. Plachta čo najviac vertikálne.

9. Doska plocho na vode.

Momenty hodné povšimnutia si na tomto obrázku

1. Posunutie hlavy smerom k rahnu aktivuje brušné svalstvo a trapéz

2. Lakte smerom dole a ruky aktívne tlačia na kĺb

3. Nohy zohnuté tak, aby ste mohli dať zadok čo najnižšie, tým pádom aplikovali tlak na kĺb a držali dosku čo najplochšie na vode

4. Toto je viac-menej prechodná pozícia, vhodná buď na nástup do sklzu, alebo na prekĺznutie veternej diery. Tiež veľmi užitočná na umiestnenie nôh do pútok.

POSTOJ

Dlhé úväzky vyžadujú zmeniť postoj. Spusti zadok nižšie a zaguľať chrbát ako mačka. Tvoja hlava by mala smerovať zľahka dopredu smerom ku rahnu a byť približne v rovnakej výške ako rahno. Tento pohyb ti pomáha poriadne visieť v trapéze. Tým, že ideš nižšie s telom, prenášaš väčšinu svojej hmotnosti na plachtu, odľahčuješ nohy a držíš dosku rovnejšie na vode. Kĺžeš rýchlejšie a cítiš sa ľahší a zrelaxovanejší. Čím je veternejšie, tým nižšie spusti zadok, pri extrémnych podmienkach sa ním skoro až dotýkaš vody.

NOHY

Nohy by si mal cítiť odľahčené a voľné, aby si bol schopný reagovať na poryvy a čop. Pri stúpaní proti vetru máš pokrčenú prednú a vystretú zadnú nohu. Pri zadobočnom kurze je to presne opačne. Pri slabšom vetre máš mať pokrčené obe nohy v kolenách, aby si vedel viac zatlačiť na kĺb . So silnejúcim vetrom sa vystierajú aj tvoje nohy. Na hladkej vode máš nohy vystretejšie a v čope pokrčenejšie. Najdôležitejšia vec je zachovať uvoľnený postoj, aby si bol schopný reagovať na vonkajšie zmeny. Nesnaž sa nohy zafixovať, ale ich nechávaj voľné. Jedine v uvoľnenom postoji budeš schopný sa plne prispôsobiť neustále sa meniacim podmienkam a reagovať na ne.

RUKY

Väčšinou sa hovorievalo, že ruky majú byť vystreté a rovné. V skutočnosti však musíš držať ruky a ramená uvoľnené, s lakťami smerujúcimi nadol, aby ti pomáhali tlačiť na dosku cez kĺb. Tvoje ruky by nemali držať plachtu, mal by ju držať trapéz. Ruky sú na rahne iba na to, aby si otváraním a zatváraním plachty kontroloval, koľko vetra v nej máš. Teda, čím viac sú tvoje ruky zrelaxované, tým rýchlejšia je tvoja reakcia na poryvy. Pokús sa držať rahno len končekmi prstov.

NÁSTUP DO SKLZU

Predstavte si dva rýchle člny, ktoré sa chcú dostať do sklzu. V prvej etape akcelerácie sa obe provy zdvíhajú vysoko, ale stále idú pomerne pomaly. Aby zrýchlil, kapitán prvej lode pridá viacej plynu. Druhý kapitán je skúsenejší.

Nepridáva plyn, ale pošle časť svojej posádky na provu. Oba člny teraz kĺžu. Jeden je hlučnejší, používa viac energie a oveľa rýchlejšie minie palivo. Ako tento príbeh aplikovať na windsurfing? Doska sa správa rovnako ako čln v tom, že ak chce kĺzať, musí byť na vode vyrovnaná naplocho. Ak sa predok veľmi zdvíha, budeš potrebovať viac sily v plachte, aby si to vykompenzoval. Môžeš ísť späť na pláž a vymeniť si plachtu za väčšiu, to ti pravdepodobne pomôže. Môžeš však mať na mysli príbeh druhého kapitána a poslať „posádku“ dopredu a vyrovnať dosku. Technicky povedané, sklz nevyžaduje niečo extra, ako už bolo ozrejmené v časti „Postoj“. Pokiaľ sa cítiš vo svojom trapéze komfortne, sklz by si mal zvládnuť ľavou zadnou. Čo ti vie veľmi pomôcť, je voľba vhodnej dosky. Čo chceš od dosky, je to, aby si sa na nej cítil stabilne, aby si vedel bez problémov vytiahnuť plachtu, a najdôležitejšia časť je to, aby si mal predné pútko umiestnené maximálne na dĺžku jednej dlane od sťažňa. To, že vieš vsunúť nohu do pútka, ešte než začneš kĺzať, ti dáva pocit vysokého komfortu, kontroly, a tým pádom istoty.

Teraz, keď máš trapézové úväzky nastavené správne a vietor je dostačujúci, všetko, čo musíš urobiť je:

1.  Posunúť sťažeň mierne do vetra, aby si nabral kurz po vetre a nabral rýchlosť.

2. Znížiť ťažisko a preniesť svoju hmotnosť na kĺb, aby si vyrovnal dosku.

3. Keď zrýchliš, posuň svoje telo mierne cez dosku nad vodu a smerom do vetra a pridaj mierny tlak na náveternú stranu dosky. Toto ťa stočí na predobočný kurz a dodá pocit kontroly.

HOTOVO! Si plne namotaný na windsurfing a nebolo to ani také ťažké, ako sa zdalo. Ešte sa máš čo učiť, ale o chvíľu budeš jazdiť na vlnách. Uvidíme sa na vode!

Vaše komentáre

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku