Surfmagazin

FUNKČNÁ ŠATKA ZDARMA K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU WINDSURFER / KITESURFER IBA ZA 15,90€!
Windsurf

Carve jibe – začíname s obratom v sklze

Halza v sklze (carve jibe) je kráľovnou všetkých manévrov vo windsurfingu. Mnohí jazdci strávia veľkú časť svojho života na vode pokusmi dokončiť dokonalú sklzovú halzu. V tomto článku sa pokúsime pomôcť vám dosiahnuť tento cieľ omnoho rýchlejšie.
Laci Kobulsky

Halza v sklze je jednoduchá a zábavná. Predstavuje veľmi rýchly a technický spôsob obratu vo veľkej rýchlosti. Najlepší spôsob, ako pochopiť celý manéver, je rozdeliť ho na jednotlivé kroky. Na vode sa potom môžete individuálne venovať každému kroku zvlášť. Pri trikoch vo veľkej rýchlosti, na ktoré máte len niekoľko sekúnd, sa na začiatku musíte koncentrovať len na jeden krok, pretože nie je možné kontrolovať naraz v krátkom čase viac pohybov rúk a nôh.

Dobrý vstup do halzy je základom úspechu, teda na ten by sme sa mali koncentrovať v prvom rade:

P – príprava

A – akcelerácia

C – carving

E – exit (výjazd z halzy)

Teraz sa sústredíme na prípravu a začiatok halzy v sklze. Je to síce najkratšia, ale tiež jedna z najdôležitejších častí celého obratu. Dobrá príprava je kľúčom k akémukoľvek triku a takmer všetky chyby, ktoré súvisia s halsou, sú spojené so zlým začiatkom. Najľahším spoôsobom je príprava tela od hlavy k nohám. Tento postup platí pre všetky triky, pri ktorých využívame carving v sklze.

Skontrolujte si vodu pred sebou a po stranách

Mierne odpadnite po vetre

Posuňte zadnú ruku na rahne viac dozadu ku zadnej koncovke rahna

Vytiahnite zadnú nohu z pútka buď pred odháknutím z trapézu, alebo po ňom, obe možnosti sú správne, je to otázka osobnej preferencie. Možno najlepšie je skúsiť oba spôsoby.

Ak máte pocit, že všetko prebieha veľmi rýchlo a nedokážete kontrolovať dosku a plachtu, väčšinou je to známka nedostatočnej prípravy pred halzou. Halza sa začína ešte pri pohodlnej jazde v sklze, pred samotným jej začiatkom. Doprajte si dostatok času na prípravu a premyslenie všetkého, čo sa chystáte o chvíľu robiť. Je dôležité zamyslieť sa ešte predtým, ako začnete točiť dosku do oblúka.

Rýchlosť vám veľmi pomáha, teda čím rýchlejšie idete, tým lepšie. Ak dokážete získať väčšiu rýchlosť, ako je rýchlosť skutočného vetra, plachta sa stáva ľahkou a ľahšie sa ňou manévruje počas celého obratu. Zároveň je doska vo väčšej rýchlosti aj stabilnejšia. Aby sme zvýšili rýchlosť a zároveň zväčšili polomer otáčania, čo nám poskytne viac času, musíme na začiatku odpadnúť z bočného kurzu na zadobočný, až kým nepocítime, že oplachtenie je ľahučké ako pierko.

Pokiaľ začnete halzu a stále cítite veľký ťah v plachte (musíte sa nakloniť viac nad vodu, aby ste kompenzovali ťah plachty), zjavne začínate otáčať príliš skoro a veľmi ostro (malý polomer).

V takomto prípade máte len málo času na výmenu nôh a prehodenie plachty, čo sú veľmi dôležité časti celého obratu.

Využite ťah plachty

Ťah plachty vám pomáha dostať sa do náklonu dovnútra oblúka, preto je dôležité, aby ste plachtu nechali ísť tam, kam chce, teda dopredu k vode. Čím väčšiu časť prednej záveternej hrany (zadná časť hrany je ostrá a postupne sa stáva oválnou) dokážete ponoriť do vody, tým plynulejšia bude celá halza. Ak ťaháte plachtu ku sebe a krčíte obe ruky, nedokážete nakloniť telo dopredu. Preto ostávate viac nad zadnou časťou dosky a na carving využívate len zadnú ostrú časť hrany, čo vás spomalí a tiež spôsobí, že oblúk bude veľmi ostrý s malým polomerom.

Vaša predná paža bude viac-menej vystretá počas celého oblúka, a ak sa vôbec niekedy pokrčí, bude smerovať dole, čo pomáha udržiavať tlak na sťažeň. Prostredníctvom sťažňa tlačíte na kĺb a spolu s pokrčenými kolenami tak udržiavate dosku v horizontálnej polohe.

Ako sme už spomínali, samotný carving je len krátkou časťou celej halzy, teda v tejto pozícii neostávate dlho. Ak už dokážete plynule carvovať v sklze, môžete sa sústrediť na výjazd z oblúka, výmenu nôh a prehodenie plachty!

odháknutie

Neostaňte príliš vystretí vo chvíli, keď sa uvoľňujete z trapézu. Pokiaľ chcete kontrolovane zrýchliť po vetre, nechajte plachtu zavretú, ostaňte v skutočne nízkej polohe s nízkymi bokmi, pokrčte zadnú nohu a tlačte dosku po vetre vystretou prednou nohou, presne tak ako pri rozbiehaní, ukončení obratu proti vetru alebo halzy (pozn.: ide o tzv. super seven pozíciu – pozri škola Simon Bornhoft).

pokrčte kolená

Pokrčte kolená, aby ste dokázali stabilne vykrojiť oblúk, ale tiež preto, aby ste udržali ťažisko nad stredovou osou dosky. Udržujte dosku na hladine tak, že znížite postoj. Ak vás plachta ťahá dovnútra oblúka alebo vám doska poskakuje na vlnách, zjavne máte príliš vystreté kolená a celé telo je príliš vzpriamené.

Umiestnenie zadnej nohy

Ešte pre začiatkom karvingu položte zadnú nohu bližšie k vnútornej hrane budúceho oblúka (záveterná hrana) s prstami otočenými mierne dopredu. Obe nohy sú v paralelnom postavení. Pozrite sa do oblúka a nechajte plachtu, nech vás potiahne nad vodu dovnútra oblúka. Nechajte plachtu zavretú a tlačte obe kolená do spodného lemu plachty.

Vaše komentáre

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku

Zavrieť reklamu sportmedia sportmedia