Surfmagazin

FUNKČNÁ ŠATKA ZDARMA K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU WINDSURFER / KITESURFER IBA ZA 15,90€!
Windsurf

Vodný štart – ako sa dostať z vody na dosku

Laci Kobulsky

Vodný štart je dôležitým míľnikom v živote windsurfistu. Okrem iného jeho zvládnutie znamená, že už nebudete odkázaní na veľkú dosku, ktorá vám umožní dvíhať plachtu za štartovacie lano, ale môžete si vychutnávať neznesiteľnú ľahkosť malej dosky so všetkými jej výhodami. Vodný štart je možno úplne najpoužívanejšia technika každého jazdca na windsurfingu.

Ak chcete zvládnuť vodný štart, musíte urobiť tri veci, navyše ich musíte urobiť naraz a plynule:

  1. pritiahnuť dosku k sebe a pod seba
  2. plachtu dostať čo najvyššie, trochu proti vetru a dopredu ku špičke dosky – vystretím prednej ruky a zavretím plachty zadnou rukou
  3. vtiahnuť hlavu medzi ramená a dostať ju čo najviac dopredu

Teoreticky je vodný štart veľmi podobný plážovému štartu. Rozdiel je len v tom, že sa nemôžete oprieť nohami o dno. Aj pri plážovom štarte, pokiaľ je voda nad boky, musíte zvládnuť všetky tri body tejto techniky, aby ste mali šancu uspieť.

Zadnou nohou pritiahnite dosku k sebe čo najbližšie tak, aby ste sa zadkom dotkli zadnej nohy, pričom ju udržiavate maximálne pokrčenú v kolene.  Zároveň sa snažíte nabrať vietor do plachty tak, že plachtu čo najviac vztýčite, posuniete dopredu a mierne proti vetru. Ak to urobíte v dostatočnej miere, dokážete sa na plachtu doslova zavesiť. Ako vždy, aj v tomto prípade hlava vedie pohyb tela, preto vtiahnite hlavu medzi ramená a posúvajte ju čo najviac pred seba smerom za plachtou. To vám pomôže dostať postupne ťažisko tela nad dosku a zdvihnúť sa na zadnej nohe z vody. Vaše telo smeruje nad dosku a dopredu k jej špičke.

Na začiatku neskúšajte vodný štart v hlbokej vode, ale vyberte si plytké miesto. Začnite cvičiť vyťahovanie plachty z vody, riadenie dosky, položenie zadnej nohy na dosku a dvíhanie sa z vody pomocou ťahu plachty. Ak vám to funguje v plytkej vode, skúste to isté v hlbšej.

Balansovanie s plachtou vo vetre

Silu v plachte kontrolujete najmä pomocou prednej paže: keď ju vystriete smerom hore a dopredu, plachtu zavriete a získate väčší ťah. Keď naopak ťaháte prednou rukou plachtu dole a dozadu, plachtu otvoríte a zmenšíte jej ťah. Zadná ruka pomáha aj pri zavretí aj pri otvorení plachty.

Skôr ako Youp položí zadnú nohu na dosku zvýši ťah v plachte tak, že vystrie prednú pažu smerom hore a trochu proti vetru. Ak sa vám doska začne hneď po položení zadnej nohy na palubu otáčať proti vetru, nemáte dosť ťahu v plachte, alebo je noha na doske príliš vzadu. Teda v tejto fáze sa doska otáča proti vetru vtedy, ak necháme aj plachtu aj zadnú nohu príliš vzadu.

Vo chvíli, keď postavíte zadnú nohu na palubu, doska by sa nemala otáčať ani po vetre ani proti vetru. Všetko je to otázka správneho balansovania s ťahom plachty v predozadnom smere dosky. Nezabudnite udržiavať plachtu dostatočne vpredu ešte pred tým, ako dáte zadnú nohu na dosku.

Nastavenie dosky

Dosku pred štartom nasmerujeme podľa sily vetra. Vo všeobecnosti platí, že doska by mala byť vždy na začiatku nasmerovaná proti vetru, pretože v tomto smere ju dokážete najlepšie kontrolovať. Pri samotnom štarte udržiavajte dosku viac proti vetru, pokiaľ je vietor skutočne silný, aby ste nestratili kontrolu nad plachtou a tá vás nepotiahla do závetria. Keď je vietor slabší, môžete smelo nasmerovať dosku viac po vetre, čím získate väčší ťah plachty. Vo veľmi slabom vetre je niekedy nevyhnutné dosku odkloniť až na zadobočný smer, aby vás plachta vytiahla z vody.

Prednosť má zadná noha

Pri plážovom aj vodnom štarte ide na dosku vždy najprv zadná noha pričom predná noha ide na dosku až na konci celého štartu. Vo veľmi silnom vetre je niekedy vhodné postaviť na dosku obe nohy naraz, ale vo väčšine prípadov odporúčame začať zadnou a skončiť prednou nohou. Takto sa ľahšie dostanete z vody na dosku.

Youp síce kladie zadnú nohu na dosku ako prvú, čo je správne, ale odporúčame dať ju viac dopredu a bližšie ku stredovej osi dosky. Myslite na to, že v prvej chvíli, keď ešte ležíte vo vode, kladiete na dosku len pätu nohy a tú treba umiestniť tak, aby ste po vytiahnutí z vody stáli zadnou nohou krížom cez stredovú os dosky.

Ak umiestnite zadnú nohu ako Youp na fotke, s veľkou pravdepodobnosťou sa vám nepodarí pritiahnuť dosku bližšie k sebe, ale naopak, odtlačíte ju od seba preč.

Predná ruka

Princípom dobrého vodného štartu je schopnosť vygenerovať dostatok sily v plachte, ktorá vás vytiahne z vody na dosku. Preto je veľmi dôležité správne umiestnenie prednej ruky na rahne. Pokiaľ posuniete prednú ruku na rahne viac dozadu, dokážete plachtu dostať vyššie, sťažeň viac vertikálne a tým zväčšiť priemet plachty na vietor a plochu, do ktorej sa opiera vietor. Ak je predná ruka príliš vpredu na rahne, môže sa vám stať, že vás plachta jednoducho nedokáže vytiahnuť z vody. Skúste chytiť rahno prednou rukou vo vzdialenosti jednej dlane pred prednou časťou trapézového lanka tak, ako to robí Youp. Ak máte pocit, že nedokážete dostatočne vysoko zdvihnúť plachtu, pravdepodobne máte prednú ruku príliš blízko sťažňa.

Netrápte sa sami, učte sa s nami a s úsmevom – Boardacademy, www.boardacademy.sk

Vaše komentáre

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku

Zavrieť reklamu sportmedia sportmedia