Surfmagazin

WIND&KITE OKULIARE MEATFLY ZADARMO K DVOJROČNÉMU PREDPLATNÉMU WINDSURFER/KITESURFER IBA ZA 29,90€!
Sup & Surf

Bude paddleboarding masovým športom?

Sylvain Demercastel sa zamýšľa nad tým, či so SUP prichádza nová éra, ktorá priláka na vodu množstvo ľudí tak ako windsurfing v 80. rokoch.
Laci Kobulsky

K vodným športom som pričuchol v osemdesiatych rokoch. Bol to čas experimentovania, progresu a my sme sa na vode cítili ako pionieri. Aby sme vyrazili na vodu, sme nepotrebovali špecifický dôvod, iba špecifické podmienky. Keď nefúkalo, skúšali sme aspoň otočky a helitacky s trojuholníkovými plachtami. Vymýšľali sme si súťaže, spravili piknik na pláži, zlepšovali balance… Jednoducho sme sa HRALI.

Potom prišla doba Funboardu a výkonov a všetci sme chceli byť najrýchlejšími hrdinami. Odsekli sme sa od svojich koreňov a niektorí z nás nevedeli zdvihnúť plachtu z vody inak ako vodným štartom. Výbava zdražovala a z nás sa stali čakatelia na perfektné podmienky, komunita nadšencov sa rozpadala. Firmy predávajúce windsurfingový materiál nás nútili posúvať limity a stať sa radikálnymi jazdcami. Pre obyčajných rekreačných jazdcov tu zrazu nebolo miesto. Stratil sa duch zábavy, rodiny a súdržnosti. Chceli sme väčší vietor, väčšie vlny a naše radikálne dosky nakoniec boli viac v garáži ako na vode. Veľa ľudí vtedy s jazdením skončilo. Ako to, že sme sa v lete 1983 dokázali na Korzike baviť za „bezveterného“ dňa a o 15 rokov neskôr sme sa na tom istom mieste nudili na pláži? Vtedy som na čas skončil s windsurfingom aj ja.

SUP zmenilo všetko

Vydal som sa do sveta chytať vlny na surfe a k windsurfingu som sa vrátil až v roku 2005. Naučil som sa pár vecí. Jednou z nich je, že byť vonku a ísť na vodu je už samo osebe skvelé. Je do dar. Aj keď podmienky nie sú také, aké by ste si želali. Dnes môžeme cestovať na miesta, ktoré sme pred 20 rokmi obdivovali v časopisoch. A aj keď je cestovanie nákladné, vždy sa dá nájsť destinácia, ktorá nie je tak ďaleko. A posledných pár rokov máme navyše možnosť užívať si vodu s paddleboardom. SUP zmenilo všetko. Nový šport, ktorý nie je postavený na výkone, ale na užívaní si vody a objavovaní prírodných krás.

Na vodu za každých okolností

Jasné, že vlny sú svätým grálom, ktorý chce objaviť každý z nás. Ale je dobré nájsť zábavu aj v objavovaní nových miest a v ľahkom vetre šupnúť na paddleboard plachtu a trochu si zajazdiť. Objaviť ten dobrý pocit starých čias. Je to, ako keď ste objavovali čaro windsurfingu po prvýkrát. Zistíte, že sa vám to páči. Hrať sa s vetrom a užívať si vodu. Už nezáleží na tom, že dnes neboli veľké vlny, keď máte niečo, čím môžete uhasiť svoju túžbu. Stáť na doske je skvelý pocit, je to medicína, ktorú pozná každý paddleboardista a windsurfista. Tieto hračky nám pomáhajú zabudnúť na problémy a starosti života. Preto si užívajte aj flat. Keď prídu vlny, zužitkujete to, čo ste sa naučili na rovnej vode. Každý kontakt s vodou sa ráta. Ten pocit nezískate sedením pred obrazovkou. Aj preto sa z nás stali vodní závisláci.

Či už je to windsurfing, SUP, surfing, alebo windSUP, užívajte si to naplno.

Ako vnímajú vzrastajúcu popularitu SUP a windSUP-ov samotní predajcovia? Prichádza podľa nich éra masového SUP-kovania, ako to bolo v minulosti? Pomôže to celému trhu? Na tieto otázky sme sa spýtali našich najväčších predajcov.

Lukáš Kasík, Snowboardel.cz

Vnímáme to velmi silně. V tuto chvíli pro nás tvoří paddleboarding a windsuping významnou část tržby. V naší nabídce máme více než 50 modelů  od 10 značek. Rozjeli jsme projekt Paddleboardguru.cz . Je to informační web a testovací dodávka, která je 5 dní v týdnu u vody a zdarma přestavuje paddleboarding běžným lidem. Náš nafukovací windsurf komplet s plachtou Arrows iRig má určitě potenciál přiblížit windsurfing běžným lidem. Celý komplet se vejde do batohu od nafukovacího SUP. Prodáváme Sup značky – Shark sups, STX, Body Glove, Mistral, D7, Zray, Skiffo, Gladiator, Novenove a již brzy i DuoBoards a windSup plachty Arrows (nafukovací) a STX (skládací). Vzrůstající zájem vidíme i o půjčovnu, kterou jsme letos výrazně rozšířili tak, abychom uspokojili všechny zájemce.

Luboš Patočka, WindsurfingKarlin.cz

Rozhodně popularita SUP roste. Každým rokem. Věřím, že přichází éra masového supkování, ale nemyslím si, že by se to přeneslo nějak výrazně do windsurfingu.

Pomůže to windsurfingovému trhu, ale jen málo. Zůstane to pravděpodobně zase hlavně jen u supka.

Martin Pach, Cornerboardshop.sk

Myslím si, že nenáročnosť pohybu na SUP, podstatne jednoduchšia doprava v porovnaní s kajakom, windsurfom a pevným SUP a čas strávený v prírode sú dostatočne atraktívne bonusy. Univerzálnosť nafukovacej windsupovej dosky je obdivuhodná. Videl som deti, ktoré sa s ňou dokázali hrať celé hodiny rôznymi spôsobmi. To, že na windsurfing už nepotrebuje človek nosič na strechu auta, je tiež veľká vec. Opaľovanie, cvičenie, v neposlednom rade pádlovanie v rôznych polohách a pre tých najšikovnejších aj jazda na vlnách. Do veľkej miery ovplyvňuje dnešného človeka aj davová psychóza, ale v tomto prípade asi ani nie je nutná. Tú masovosť windsurfingu neviem do budúcna odhadnúť, ale dosť verím v to, že pádlovanie v stoji si nájde veľmi pevné miesto v rekreačnom aj športovom svete. Som presvedčený, že paddleboarding sa dostane na LOH a veľmi skoro. Je asi len samozrejmé, že to pomôže aj trhu a tento segment bude v najbližších rokoch vzrastať. 

Tom Böhm, UpSideDown.at

Je evidentné, že SUP komunita rastie. Myslím si, že to určite pomôže aj windsurfingu. Priláka to ľudí na vodu a už len keď jeden zo sto paddleboardistov, vyskúša aj windsurfing, je to pre biznis dobré. SUP je presne ako windsurfing v 80. rokoch. Aj vtedy to bolo najmä o zábave. Išli sme k vode či fúkalo alebo nie a užívali si ten lifestyle. Navyše, stretávam sa čoraz častejšie s tým, že mnohí sa k windsurfingu znovu po rokoch vracajú. Našťastie aj mladí sa stále nájdu, takže windsurfing ako šport určite zatiaľ nevymiera. Ale je to iné ako keď sa kedysi v Nemecku predalo za sezónu 100 000 dosiek.

Vaše komentáre

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku