Surfmagazin

FUNKČNÁ ŠATKA ZDARMA K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU WINDSURFER / KITESURFER IBA ZA 15,90€!
Windsurf

Zdokonaľte svoju jazdu na vlnách

Prezradíme vám techniky, postupy a rady na zdokonalenie rýchlej jazdy na vlnách a v chope. Využijete ich, či už chcete jazdiť agresívne, alebo defenzívne.
Laci Kobulsky

Jazdite vysoko

Jeden z najefektívnejších spôsobov, ako jazdiť rýchlo v choppy vode, spočíva v udržaní oplachtenia v pokoji. Plachta je zdroj pohybu a sily a je určite výhodnejšie jazdiť permanentne s 90 % tejto sily, ako oscilovať medzi 50 a 100 %. Vyskúšajte si uvoľniť úchop zadnej ruky a vypustiť vietor z plachty, pričom budete visieť na trapéze. Takto otvorená plachta zníži tlak sťažňa na dosku a predná časť dosky sa zdvihne vyššie z vody. Doska len doslova líže vodu zadnou časťou. Počas jazdy udržiavajte výšku kĺbu dosky zhruba na jednej úrovni. Celé to riaďte pomocou tlaku na kĺb, teda otváraním a zatváraním plachty alebo, inak povedané, zvýšením a znížením tlaku v plachte. Skúste experimentovať s týmto nastavením v závislosti od podmienok na vode.

Nastavenie výstroja 

Všeobecne platí, že čím je veternejšie, tým je voda viac rozbitá od chopu. V silnejšom vetre sa všetko deje rýchlejšie a nepokojná voda spôsobuje dosť drsnú jazdu. V týchto podmienkach je správne nastavenie výstroja veľmi dôležité a predstavuje zásadný rozdiel v kvalite jazdy. 

Výška háku trapéza – Rozdiel vo výške háku ovplyvňuje uhol, pod ktorým visíte na trapéze. S každým stupňom sa dosť významne mení tlak na kĺb dosky. Ak by boli trapézové lanká vodorovne, tlak vášho tela na kĺb by neexistoval. V opačnom prípade, ak by lanká išli vertikálne, tlak hmotnosti tela na kĺb by bol maximálny. Všeobecne platí, že je dobré udržiavať hák trapéza nízko, aby sme neustále vyvíjali tlak na kĺb dosky. V prípade jazdy na choppy vode je však lepšie mať hák vyššie, aby boli lanká v horizontálnejšej polohe. V tejto pozícii pôsobia ako tlmiče na Formule 1.

Dĺžka trapézových laniek – Dlhšie trapézové lanká umožňujú jazdcovi dostať ťažisko ďalej nad vodu a nižšie k nej. To následne umožní viac vystrieť nohy do horizontálnejšej polohy. V tejto polohe vás poskakovanie dosky hore a dole neovplyvňuje do takej miery, ako keď máte krátke lanká, nohy viac vertikálne a tancujete s doskou na každej vlnke. V takom prípade musíte pokrčiť kolená a tlmiť tak nárazy. Tým však stratíte rýchlosť. V tomto prípade tiež udržiavate silu plachty na pokrčených rukách a výsledkom je, že sa každú chvíľu nechtiac odháknete z laniek. Dobré je použiť v nepokojnej vode lanká o 2 – 4″ dlhšie ako normálne.

Pozícia kĺbu – S kĺbom viac vpredu zvýšite kontrolu, vzadu živosť. Ak jazdíte na nepokojnej vode, na ktorej už nepotrebujete zvyšovať agilitu svojej dosky, posuňte kĺb dopredu pokojne aj o 5 cm. Vyskúšajte to a zistite, aké zmeny v správaní dosky to vyvolá. 

Výška rahna – Nižšie rahno zníži aj polohu vášho tela a spôsobí zvýšený tlak na prednú nohu. Zvýšený tlak na prednú nohu prirodzene pomáha naklopiť dosku na náveternú hranu, čo tiež v jazde v choppe veľmi pomáha. 

Spodný uväz – Musí byť správne napnutý. V princípe jazdíte v jednom nastavení a to musí byť správne. Ak spodný úväz napnete málo a doska spomalí na vlne chopu, pravdepodobne to spôsobí katapult a preletíte ponad dosku. Správne nastavenie vám ušetrí tieto prelety. Výraznejšie napnutie spodného úväzu spôsobí zníženie tlaku na kĺb dosky a naopak, menšie napnutie spodného úväzu spôsobí zvýšenie tlaku na kĺb. Preto sa v rýchlostnom/racing windsurfingu používa paradoxne menšie napnutie spodného lemu v slabšom vetre, aby sme odlepili prednú časť dosky od vody, a naopak, v silnom vetre používame menšie napnutie spodného úväzu, aby sme udržali prednú časť dosky na vode. Nezabudnite, že toto funguje len za predpokladu, že máte 100 % správne nastavené napnutie spodného úväzu, a tieto rozdiely sa pohybujú v rozmedzí cca 4 – 8 mm!

Kontrola prednej ruky. 

V preplachtených podmienkach a choppy vode je najlepšie použiť podhmat (ruka chytá rahno zospodu). Tento úchop je silnejší a umožňuje nám ľahšie ovládať silu v plachte. Tiež platí, že ak je predná ruka ohnutá v lakti, podhmatom zvýšite tlak hmotnosti vášho tela na kĺb. Silu v plachte kontrolujete otáčaním plachty okolo háku trapézu. Ak pritiahnete prednú ruku, plachtu otvoríte (znížite silu v plachte), a ak vystriete prednú ruku, plachtu zavriete (zvýšite silu v plachte). Toto je najlepší spôsob kontroly tlaku v plachte. Často potrebujete uvoľniť silu v plachte, aby ste v chope zdvihli špičku dosky z vĺn hore a mohli tak prekonať tie najhoršie vlny. Ak zbadáte pred sebou také vlny, hneď pritiahnite prednú ruku a nadvihnite špičku dosky. Hneď ako vlnou prejdete, natiahnite prednú ruku a zvýšte tlak na kĺb, aby ste nevyskočili a nestratili kontrolu nad doskou. 

Vaše komentáre

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku

Zavrieť reklamu sportmedia sportmedia